כיצד עובד תהליך אימון נוירופידבק?

בתחילת כל תהליך של אימון נוירופידבק, אנו נבצע מיפוי של התדרים ועוצמתם באזורי המוח השונים.
היות וההסבר בעמוד זה מיועד עבור מי שאינו מגיע מעולם הנוירו פידבק אלא מחפש אימון לו או לילדיו אפשט את ההסבר לרמה הבסיסית ביותר ואומר כי במוח שלנו קיימים אזורים רבים מאוד כאשר כל אזור אחראי על תפקוד אחר בחיי היום יום שלנו, כמו אזור רגשי, אזור תנועתי, אזור חזותי ועוד.

רמת תדרים היא בעצם "כל כמה זמן התאים במוח מדברים ביניהם", כמה אותות חשמליים וכימיים נשלחים לצורך תקשורת בין התאים במוח, תקשורת שהכרחי שתבוצע בעוצמה ובקצב הנכון לכל אזור.

לדוגמה, במצבי חרדה או טראומה אנו נראה לעיתים רבות רמות תדרים גבוהות שכאילו לא נותנות מנוח למחשבות והיות ומחשבה היא אות חשמלי נשלח אל הגוף, אז יש לכך השפעה על הגוף החל מאי נוחות ועד ממש ביטוי למצבים בריאותיים בשל קשיים רגשיים.

 

שמרית דרור - מומחית הוראה מתקנת ואסטרטגיות למידה לילדים עם הפרעת קשב וריכוז

בעיות שונות במציאות יכולות לנבוע ממקומות שונים במוח. מעבר לכך, אותה בעיה לעיתים, למשל הפרעת קשב, יכולה לנבוע מאזורים שונים במוח. יכול להיות אדם עם הפרעת קשב שנגלה כי המקור לכך היא עוצמת ותדר חשמלי לא אידיאלית באזור 1 בעוד אצל האחר – שבמציאות יש לו אותם תסמינים בדיוק, המקור הוא מאזור 2.

לשם כך, נצטרך לבצע מיפוי. גם תהליך המיפוי וגם תהליך האימון נוירופידבק הוא תהליך לא פולשני, אנו בעצם שמים כובע על הראש אליו מחוברות אלקטרודות. לחילופין לעיתים ניתן להניח את האלקטרודות על הראש ישירות ללא הכובע – פשוט לוקחים מעט ג'ל ואיתו מניחים את האלקטרודה על הראש. רוב האנשים בכלל לא מרגישים בכך.

שלב המיפוי הוא פגישה אחת שיכולה לנוע בין חצי שעה לשעה (במקרים מאוד נדירים שעה וחצי).
יש מקרים שנדרש גם שלב מיפוי שני אבל זה נדיר.

לאחר המיפוי, בו כאמור התוכנה קיבלה מידע מהמוח על רמת התדרים (שליחת האותות החשמליים) יבוצע פענוח של המיפוי ולפי הפענוח תבנה תכנית אימונים. תכנית אימונים זה אומר, אילו איזורים נאמן במוח ולמה נאמן אותם, לנקבע איזה שינוי ברמת האותות החשמליים  והכימיים אנו רוצים ליצור באותם אזורים במוח.

מה יקרה לאחר מכן?

נתחיל בתהליך האימון. כל תהליך אימון דורש ומחייב פעמיים בשבוע לפחות.
אנו רוצים לאמן את המוח לקצב עבודה חדש, ולכן פעם בשבוע לא מספיק מהווה אימון למוח.

בכל אימון אנו נניח את האלקטרודות על האזורים שמתוך תהליך המיפוי הבנו שאותם אנו רוצים לאמן.

איך זה עובד בפועל?

נפעיל למאומן סרט לצפייה או מוסיקה לשמיעה.

 דרך האלקטרודות יקרא המחשב את רמת התדרים החשמליים (קצב שליחת האותות הכימיים וחשמליים בין התאים) בכל אזור ואזור שבחרנו לאמן. ברגע שהפעילות באותם אזורים נמצאת במצב הרצוי לנו הסרט יפעל כרגיל.
כאשר אופי הפעילות החשמלית באותם אזורים היא לא רצויה מבחינתנו הסרט ייעצר למאיות שניה ואף הווליום יופחת, ובכך מקבל המוח פידבק כיצד נכון לו לעבוד וכיצד לא נכון  לו לעבוד.
פידבק של אימון הנערך פעמיים בשבוע לרוב מספיק כדי שלאחר 15 עד 20 טיפולים נראה כי המוח מתחיל "להעתיק" את רמת הפעילות הרצויה גם בחיים החיצוניים מחוץ לקליניקה.

אם בתהליך אימון של ילד עם היפר אקטיביות למדנו כי כדאי להגיע לרמת תדרים נמוכה יותר באזורים מסוימים במוח – לאט לאט בתהליך אימון מוצלח אנו נראה יותר רוגע ואיזון אצל הילד גם אל מחוץ לשעות הקליניקה.

לאחר השלב הראשון – בו יש צורך להגיע ל 2 אימונים בשבוע, ברוב המכריע של המקרים, יהיה צורך להגיע לעוד אימונים לאחר מכן  כדי לשמר את התוצאות עד שהן יתקבעו והתוצאות אליהן הגענו תהפוכנה להיות פעילות רגילה של המוח.

השלב הראשון בו יש להגיע לשני אימונים בשבוע משתנה מאדם לאדם ויש לדבר עליו באופן אישי לפני תחילת תהליך האימון.

בכל הקשור לשאלה "כמה אימונים ידרשו כדי לראות תוצאות התחלתיות וכמה אימונים נדרשים לשינוי קבוע?" את זה ניתן לדעת תוך כדי תהליך בלבד.

אימון נוירופידבק לכל אחד מהמקרים המצוינים בעמוד "במה אנו מטפלים בעמוד זה?" מתאים לילדים, נוער ומבוגרים בכל גיל. המוח שלנו הוא גמיש וניתן לאימון. כמובן שאצל הילדים נראה שינוי יותר מהיר היות והמוח שלהם פחות מקובע, ככל שהשנים עוברות המוח שלנו מקובע ונדרש יותר זמן לשנות אותו (זה כאמירה כללית, כמובן שכל מקרה לגופו).

הדרכת הורים לילדים עם הפרעת קשב וריכוז

הסמכות מקצועיות

כמה מילים מתלמידים והוריהם

יצירת קשר

גולשים יקרים, קליניקה לאימון נוירופידבק של שמרית דרור ממוקמת בגבעתיים, ורמת השרון /הרצליה.

תהליכי אימון לצמיחה, התפתחות  ושינוי לנשים שאינם כוללים אימון נוירופידבק ניתנים גם מרחוק דרך זום.
הכוח של אימון נוירופידבק, הוא עצום!