ההבדל בין טיפול נוירופידבק לביופידבק

נוירופידבק הוא בעצם סוג של ענף בתוך התחום הזה שנקרא ביופידבק. גם בביופידבק  וגם בנוירופידבק אנו בעצם מדברים על דרך לטיפול דרך משוב ביולוגי.

למעשה, כל רגש בגוף שלנו, יוצר תגובה ביולוגי, כלומר, יש לרגש ביטוי ותגובה גופנית בחלקי ואיברי הגוף השונים.

רגש גורם לתחושה פיזית ותגובה גופנית (גם אם לא מודעת) וגם מצב פיזיולוגי יוצר רגש. הם מזינים אחד את השני.

באימון פיזיולוגי – אנו בעצם שואפים לשנות את מצבי הגוף השונים כדי להגיע לתחושה רגשית, פיזית ובריאותית שונה.

על כן, גם בנוירופידבק וגם בביופידבק אנו מדברים בעצם על אימון פיזיולוגי. בביופידבק אנחנו בעצם לומדים את השפה של הגוף, השפה דרכה הגוף שלנו מבטא את הרגשות שלנו ואת התחושות שבתוכנו.  לאחר שאנחנו לומדים את השפה הזו אנחנו גם לומדים איך לעבוד איתה כדי שדרך שינוי פיזיולוגי אנו ניצור בעצם שינוי רגשי.

כאמור, בטיפול ביופידבק המטופל לומד את שפת הגוף שלו – כלומר, איך הגוף שלו מגיב למצבים שונים, ולומד כיצד לשלוט בתגובה הפיזית.

שליטה בתגובה הפיזית תאט את שרשרת התגובות הרגשיות ותעצור אותן. בעצם, דרך שליטה על מדדים פיזיים כגון: בחירה ושינוי מודע לקצב הלב, דופק, טמפרטורה של העור, מוליכות/התנגדות חשמלית של העור Skin Resistance ועוד… אנו  בעצם נשפיע על הרגשות שלנו ונמנע נפילה רגשית, כי זיהינו דרך הגוף שלנו את הרגש המתעורר ועצרנו אותו ע"י שינוי מדדים פיזיים וזאת משום הסיבה הבאה:

מצבים פיזיולוגים יוצרים תחושות ורגשות, ותחושות ורגשות יוצרים מצבים פיזיולוגים.

בביופידבק אנו עובדים על שינוי תחושות פיזיולוגיות שמקורן במערכת העצבים ההיקפית, כלומר – בגוף עצמו. ניתן להבין זאת יותר דרך על דרך השלילה, בביופידבק אנו נטפל דרך מדדים שונים בגוף שאינם באים -ישירות- מהמוח ועמוד השדרה.

בסוף מאמר זה תמצאו הסבר קצר כיצד עובד טיפול ביופידבק ברמה הפרקטית.

באימון נוירופידבק נקבל משוב ביולוגי על מה שקורה במוח (להבדיל מביופידבק שם נקבל משוב על מדדים גופניים).
באימון נוירופידבק אנו בעצם נקבל מדד על פעילות חשמלית במוח בחלוקה לפי אזורי המוח. כאשר נלמד על פעילות זה – נרצה לשנות אותה כדי להשפיע על תחושות רגשיות ומצבים בריאותיים ופיזיים.

בטיפול ביופידבק המטפל מחבר את המטופל לחיישנים והחיישנים מספקים מידע על מצבים פיזיולוגיים כגון רמות מתח שריר, טמפרטורת עור, שינוי בקצב לב, רמת מוליכות חשמלית על העור של המטופל ועוד.

בזמן אמת המטפל מקבל מידע על המצב הפיזיולוגי של כל מיני פרמטרים כגון אלו שכרגע צוינו, והוא לומד כיצד לשנות אותם. על צג המחשב אנחנו נראה את השינוי שביצע המטופל באופן מודע בעצמו.

כיצד המטופל למעשה משנה מצבים פיזיולוגיים? על ידי כך שהוא מקבל תרגילים לבצע. תרגילים שישפיעו על המדדים הפיזיים.

כפי שצוין קודם, ההנחה היא שרגשות בתחושות ומצבים נפשיים יוצרים תגובות פיזיות וגם תגובות פיזיות יוצרות  מצבים רגשיים.

את התרגילים שלומד המטופל לבצע בזמן אימון הוא יתרגל לאחר מכן גם בבית. למעשה הוא ילמד לזהות תגובות פיזיות, לשנות אותם ובכך בעצם לעצור תגובה רגשית שעלולה להתחיל ולהתגלגל לכדור שלג בלתי נשלט.


 ניתן להבין כי טיפול ביופידבק בעצם מספק למטופל כלים ותרגילים אותם הוא יצטרך ליישם בבית כאשר עולות תגובות פיזיות. תרגול זה צריך להיות באופן מודע. המטופל ממש פעיל במשימות שהוא מבצע כדי לשנות את המדדים הפיזיים שלו, אלו שגם יצרו שינוי ברגש.

גם בטיפול נוירופידבק בזמן אימון יחבר המטפל את המטופל לחיישנים, חיישנים אלו יחוברו למתאם ומתאם זה יחובר למחשב.

רק שבטיפול נוירופידבק החיישנים יחוברו לראש מתוך מטרה לקבל מידע על פעילות חשמלית שמתרחשת כלומר, במערכת העצבים המרכזית.

לפני שמתחילים תהליך של טיפול נוירופידבק אנו נבצע בדיקת q eeg שזו בדיקה שבודקת את רמת הפעילות החשמלית ועוצמתה במוח באזורים שונים. מתוך בדיקה זאת אנו נשיג מסקנות לגבי שינוי בפעילות החשמלית שאנחנו נרצה ליצור באזורים שונים במוח וזאת על מנת ליצור שינוי רגשי או פיזי.

המטופל בעצם צופה בסרט או מקשיב למוזיקה, תלוי בסגנון הטיפול, וכל עוד המוח נמצא בפעילות החשמלית, משמע ברמת התדר החשמלי שאותו אנו רוצים ואליו אנו שואפים המוזיקה תמשיך והסרט ינוגן –  המטופל ישמע את המוזיקה המתנגנת ויוכל לצפות בסרט המשודר.

ברגע שרמת הפעילות החשמלית אליה אנו שואפים להגיע אינה קיימת באזור בו אנו מטפלים תיעצר השמעת המוזיקה על ידי התוכנה או שייעצר שידור הסרט לזמן קצר ביותר.

אפשר לומר שבעצם המוח מקבל פידבק מתוך המערכת האם הוא נמצא ברמת הפעילות החשמלית הרצויה או לא.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

קורסים דיגיטליים

קורסים דיגיטליים בתחומי אסטרטגיות למידה והפרעות קשב