מדוע ריכוז יתר הוא בעייתי?

פרדוקס הפוקוס: מדוע ריכוז "מושלם" עלול להזיק למוח, וכיצד משקמים את הגמישות המוחית?

התרבות המודרנית והמערכת החינוכית קידשו מאז ומעולם את מושג ה"פוקוס".

התרבות המודרנית כ"כ מקדמת ומקדשת צמיחה, הישגים, התפתחות שדורשים הרבה מהילדים, נערים ומבוגרים לנסות להספיק כמה שיותר בכמה שפחות זמן. המשמעות של זה היא הרבה פעמים, לנסות ללמוד כמה שיותר בכמה שפחות זמן.

סטודנטים נדרשים להקשיב בריכוז שיא להרצאות של שעה וחצי בהם – כדי לעמוד בקצב, ינסה המרצה או המורה להכניס כמות גדולה ככל שניתן של *ידע חדש*, עובדים נדרשים להפגין קשב מלא בישיבות ארוכות, וילדים בבתי הספר ננזפים אם מבטם נודד לרגע מהלוח. השאיפה הרווחת היא להגיע ליכולת קשב טוטאלית, רציפה ונטולת "חורים", כלומר מינימום דקות בהן לא קלטנו את הנאמר בידע החדש.

אולם, מחקרי המוח הקליניים מראים תמונה הפוכה לחלוטין: מוח שמצליח להישאר בפוקוס חד, נוקשה ורציף לאורך זמן ממושך, הוא לעיתים קרובות מוח שעובד בצורה לא יעילה, המתישה את מאגרי האנרגיה שלו ומזמינה קשיים נלווים עליהם נדבר כאן.
אציין כי המטרה של פוסט זה היא להבהיר את החשיבות של עבודה נכונה בטיפול טבעי להפרעת קשב. אנו לא שואפים למצב בו יהיה קיים ריכוז מלא וטוטאלי למשך זמן ארוך. זה לא מצב אידיאלי, זה לא מצב בריא, ואם כן מצליחים להשיג אותו, הוא אולי יביא אותנו בטווח זמן הקצר להישגים לימודיים או אקדמאיים אבל בטווח הרחוק ההשלכות יכולות להיות נפשיות ורגשיות.

המנגנון המוחי מאחורי סינון הגירויים

כדי להבין מדוע קשב רציף מדי הוא בעייתי, יש להביט על הקליפה הקדמית של המוח (ה-Prefrontal Cortex). אזור זה מתפקד כ"מנהל העבודה" של הלמידה המודעת. תפקידו המרכזי הוא ויסות וסינון: הוא קובע אילו גירויים חיצוניים (רעשי רקע, תנועה בחדר) או פנימיים (מחשבות, תסכולים רגשיים) ינוטרלו כדי לאפשר התרכזות במטלה הנוכחית.
חשוב לי לציין כי לאזור זה שאחראי בעיקר (אבל לא רק) לניהול התפקודים הניהוליים שלנו, יש אחריות רבה שהינה מעבר ליכולת לסנן גירויים חיצוניים ופנימיים אך זה לא נושא של התוכן בפוסט זה.

התקשורת החשמלית והכימית  באזור זה, משתנה בהתאם לדרישות הסביבה. כאשר נדרש מאמץ קוגניטיבי מרוכז וחד, המוח פועל בקצב מהיר המאפיין את תדרי בטא (Beta). לעומת זאת, כאשר המוח נמצא במצב קשוב אך רגוע, מעבד את המידע שנקלט זה עתה, הוא עובר לתדרי אלפא (Alpha) האיטיים יותר.

מחיר הקשב הטוטאלי: חרדה, תקיעות ונוקשות

במצב תפקוד אידיאלי, המוח אינו אמור להישאר בתדר בטא גבוה לאורך זמן. הוא מתוכנת לבצע מעברים דינמיים – "שיפטינג" (Shift), בין פוקוס חד (תדר בטא, תדר פעילות של התמקדות בחשיבה וריכוז) לבין הרפיה זמנית ועיבוד המידע (אלפא). מעברים אלו גורמים לכך שבאופן טבעי נפספס חלקים קטנים מהרצאה, מסרט או משיחה. "חורים" אלו הם למעשה עדות למנגנון הגנה חיוני.

המוח בעצם מקבל מידע חדש ובזמן  זה נמצא על תדר בטא, תדר של פעילות מהירה יותר שבה המוח נדרש  לריכוז ופוקוס, ואז עובר לאלפא שזהו  של יותר נוכחות רגועה בקיים ועיבוד הידע הקודם, וככה לסירוגין האזור הקדמי במוח עובר מפעילות דומיננטית של תדר בטא למהירות דומיננטית של תדר אלפא –  כלומר עובר בין מצב של ריכוז  ופוקוס לצורך רכישת ידע לבין מצב של ,שחרור וזרימה ונוכחות ועיבוד הידע שנצבר ממש רגע לפני כן.

כאשר מנגנון המעבר הזה אינו פועל כראוי, והמוח נותר נעול בריכוז יתר ממושך, מופיעים שלושה קשיים מרכזיים:

  • התרוקנות אנרגטית וחרדה: החזקת תדר בטא גבוה לאורך זמן "שורפת" את מאגרי הדלק המוחיים. ברגע שהאנרגיה אוזלת, המערכת חווה סוג של קריסה, המתבטאת לעיתים קרובות בעלייה חדה ברמות המתח, הלחץ והחרדה.
  • אובדן גמישות מחשבתית: ריכוז יתר יוצר נוקשות קוגניטיבית. המוח אמנם קולט את המידע היבש בצורה מצוינת, אך מתקשה להפגין יצירתיות, לפתור בעיות מורכבות או לחשוב "מחוץ לקופסה".
  • קשיים בין-אישיים ויומיומיים: הנוקשות המחשבתית אינה נעצרת בכיתה או במשרד; היא מתרגמת לחוסר גמישות מול הזולת, קושי בקבלת שינויים ועקשנות קיצונית מול תסכולים.

המענה הטיפולי: אימון המוח לגמישות קשבית

עבור ילדים ומבוגרים המתמודדים עם אתגרי קשב, הבעיה אינה תמיד "חוסר ריכוז", אלא חוסר היכולת של המוח לנהל את המעברים הללו בצורה אוטומטית ויעילה. מסיבה זו, הניסיון "לכפות" ריכוז באמצעות פתרונות זמניים או מאמץ מוגבר רק מחמיר את הנוקשות והשחיקה.

כאן נכנס לתמונה הצורך בפתרון שורשי. כיום, הורים ומבוגרים רבים מחפשים טיפול טבעי בהפרעת קשב אשר אינו נשען על חומרים חיצוניים, אלא מלמד את המוח לפעול נכון מבפנים.

דרך יעילה במיוחד ליישם טיפול טבעי בהפרעות קשב וריכוז היא באמצעות טכנולוגיית נוירופידבק. שיטה זו פועלת כ"מראה" לפעילות החשמלית של המוח. היא אינה משנה דבר באופן אקטיבי, אלא מאפשרת למטופל לאמן את המוח בזמן אמת, לשפר את הגמישות המוחית, וללמוד כיצד לעבור בצורה חלקה ויעילה בין תדרי הפוקוס לתדרי הרגיעה.

כאשר המוח רוכש מחדש את יכולת הויסות והמעבר, הריכוז הופך למאמץ קל וטבעי, רמות החרדה יורדות, והגמישות המחשבתית חוזרת לתפקוד המקסימלי שלה.

 

בואו לצפות ולהבין - כיצד עובד אימון נוירו פידבק